Stavba "mini" kolejiště

(14.4.2014)Po delší době jsem se pustil do další stavby. Kolejiště mám v plánu už několik let. Původní plán jsem z "rodinných důvodů" musel upravit na poloviční rozměr. I tak jsem rád, že možnost realizace zůstala zachována. A protože mám rád výzvy, tak prostě nemůžu jinak, než se pustit do stavby :o). Původní kolejiště bylo navrženo jako segmentové. Základ tvořily dva identické nosné rámy. Jeden z nich jsem použil jako základ pro stavbu mini kolejiště. Vzhledem k dostupnému prostoru, musím bohužel udělat pár nutných kompromisů, ale do budoucna jsem zachoval možnost rozšíření. Jedinou věcí, která je nemožná, je realizace vratných smyček, jako součást kolejiště. Z každé strany průjezdné stanice je vyvedena kolej na hranu panelu, tak aby bylo možné smyčky dodatečně dopojit. Tedy, kolejiště tvoří ovál se dvěma stanicemi, jednou hlavní a druhou skrytou. Maximální možný rozměr je 1370x1140mm. Ve skryté části je poměrně velké stoupání, ale jak ukázaly testy lokomotivy s tím nemají žádné problémy. Z toho vyplývá další omezení na délku a skladbu souprav. Myšlenka je vlastně taková, že spíše než kolejiště by to mohlo být taková přerostlé, funkční dioráma :o). Čili vše je otevřené, když se to někde nebude vejít, tak se to lehce přizpůsobí. Proto ani neuvádím plánek. Mám spíše takový koncept, co bych tam rád "nacpal". Tak uvidíme :o) To by na úvod myslím mohlo stačit :o)

Tak tedy na začátku byla polovina původního rámu segmentového kolejiště. Ten je tvořen z březové překližky o síle 15mm (výška rámu je 150mm). Jednotlivé díly jsou staveny do "sítě", prošroubováno a prolepeno. Nohy tvoří hranolky 60x60mm a k rámu jsou přichyceny M8-čkama. Abych zajistil torzní tuhost je na vrch přilepena a přišroubována rovněž deska 15mm. Ta je navíc ještě prokolíčkována (cca 40 kolíčků o prům. 8mm). V rámu nejsou žádné díry na kabely apod. všechna elektronika bude z vrchní strany přístupná zadním servisním otvorem.

Na překližku lepím podkladovou pásku pro sádrokartonové profily. Zní (nejde to úplně snadno, ale když se chytí grif, je to ok) odstranm vrchní fólii. Na tu potom oboustrannou lepící pásku. Pak přijdou koleje, vše zaleju černým Bakrylexem a nechám min. 24h vyschnout. Výhybky podkládam plastovou destičkou.

Pustil jsem se do prvních stoupání. Řezání polystyrénu je sranda, když je vybavení, že :o) (Díky Radku!). Aby bylo stoupání plynulé, vyrobil jsem si jednoduchou řezací šablonu, kde se dá stoupání nastavit. Čím silnější je polystyrén, tím více ho prořezávám ke kraji. Lepím opět oboustrannou páskou, tady je jen problém, že páska je velmi agresivní a při špatném nalepení, už nejde strhnout z polystyrénu bez jeho poškození. Ale když se to ohlídá a pečlivě vyměří, je to ok. Vše se lepí a zatírá Bakrylexem. Samozřejmě jízdou potom testuji jakost provedení (zatím se to zdá být dobré). A pár fotografií současného stavu...

(21.4.2014) Původně jsem myslel, že skryté nádraží bude zakryto konstrukcí z polystyrénu. Ale přeci jenom by to na podklad chtělo něco pevnějšího. Stačilo pár sloupků a 8mm překližka. Sloupky jsou přišroubovány a přilepeny k podkladové desce. Nahoře jsou podle šablony navrtány. Vrchní deska je potom rovněž přilepena a prošroubována. Sloupky jsem natřel Bakrylexem. Taky jsem vyzkoušel jedno vylepšení. Aby se lépe manipulovalo, našrouboval jsem na nohy kolečka (super :o)). Ještě je třeba dokončit napojení na levé straně a začnu pokládat vršek...

(23.4.2014) Dodělal jsem podklad pod levým zhlavím a napojení do oblouku (hranolky, 8mm překližka, lepeno a prošroubováno). Polystyrém přijde ještě přebrousit v místech napojení. Doufám, že objednané kolejivo pro viditelnou část dorazí do konce týdne :o)...

(3.5.2014) Prodloužený víkend poskytnul trochu času, takže jsem mohl pár věcí dodělat. Dorazilo kolejivo, tak jsem začal pokládku ve stanici a dokončil napojení obou zhlaví. Zároveň došlo na drobnou úpravu výhybek. Chtěl jsem mít pouze izolovanou srdcovku. Po položení kolejí následovala zkušební jízda na vyladění průjezdnosti. A současný stav...

(14.5.2014) Druhý prodloužený víkend, začala stavba posledního patra. Tam bude umístěna "samostatně fungující jednotka". Protože je místa opravdu málo, bude na levé straně tunel a v něm umístěná segmentová točna, která umožní střídání dvou souprav. Provoz bude zcela automatický, nebo manuální. Věřím, že se dá i tímto způsobem dosáhnout bohatého provozu. Je vidět místo, kterým povede příjezdová silnice ke staniční budově. Protože terén bude kopcovitý a skalnatý, bude i výška kolejiště značná, předpoklad je kolem 80-90cm. Náš byteček bohužel neumožňuje takovou výšku dostat dveřmi, tak budou kopce nad horními portály oddělitelné. A fotografie...

(19.5.2014) Začal jsem tvořit tunelové portály podle Houmra a připravovat zaústění tratí. Vyzkoušel jsem stříkání kolejí lihovkama od AGAMA a myslím, že to bude ok. Na pravém zhlaví se vyskytl problém, kdy se vůz po najetí v jednom místě lehce houpal. Takže kolej podříznout, vypodložit tak, aby byl oblouk plynulý a přechod do náklonu pozvolný. Toto místo je komplikované, protože kolej poměrně hodně klesá a navíc jde o napojení v oblouku. Jízdní zkoušky po opravě byly bez problémů. A takto vypadá aktuální stav...

(17.7.2014) Pražce a koleje jsou nastříkany lihovkami AGAMA (F3M, 29M, 41M). Tenkými nařezanými plátky polystyrénu dorovnávám terén ve stanici. Je vidět místo, kde bude jeřáb a nákladní plocha. Položena je i horní kolej a připraven základ hornatého terénu. Protože budou "horní" kopce odnímatelné, je třeba mít vršek v rovině. Aktuální výška kolejiště bez noh je 67cm (dveře jsou jen 70cm :o)). Plánováno je kolem 1 metru ve finále. Místo, kde bude umístěna přesuvna je rovněž připraveno, pokusím se s ní přes víkend lehce pohnout...

(20.7.2014) A přesuvna je na světě. Na výrobu jsem použil 3mm reklamní desku. Řezáno a slepeno podle uhelníků, tak aby byla zajištěna maximální možná kolmost. Lepil jsem obyčejným vteřinovým lepidlem. Jedno vymezení jsem přilepil špatně a trvalo mi dost dlouho, než se mi pořilo to opravit, drží to opravdu dobře. Pro vedení jsem použil "střeva" ze staré CD mechaniky. Na pohon potom motorek s převody pro otevírání mechaniky. Jednoduše jsem ho vyřezal pomocí gravírovací sady. Trochu laborování zabralo správné usazení, tak aby převod nebyl "skřížený". Prozatím jsem zkoušel pouze napajení z baterie, pro první odzkoušení to stačí. Ještě musím dodělat koncové vypínače a řízení motorku, tam udělám PWM s 555, abych lépe reguloval rychlost. Aktuální stav...

(21.7.2014) Musím začít řešit přestavníky do SN. Protože nebudu používat motorické přestavníky, hledám způsob, jak dát dohromady spolehlivý a zároveň levný přestavník stylem samodomo. Použil jsem relé, které jsem vyhrabal v elektrošrotu. Problém by byl, kdyby chod mezi krajními polohami jazyku byl větší, než rozsah krajních poloh relé. Naštěstí je tam rezerva 0,4mm, což stačí i na dobrou přítlačnou sílu. Pro jistotu jsem konce jazyků přihnul o 0,2mm. Zbytek jsem dělal z reklamní fólie tl. 3mm. Nejvíce práce zabralo vybroušení táhla. S výsledkem jsem velmi spokojen a osadím zbývajících 5ks stejným způsobem. Přestavník je docela robusní, prozovní zkoušky zatím bez problémů. Cena? 0,-kč, práce cca 3hod, ale je to tím, že je to první kus (chvíli trvalo než jsem vychytal rozměry a uložení.) :o)

(9.11.2014) Modelářská sezóna začala. Podařilo se vyšetřit trochu času, takže jsem se zase o kousek posunul. Upravil jsem silnici za nádražní budovou a plochu pro novinový stánek se stáním pro auta. Dále jsem začal pracovat na kusé koleji k jeřábu. Panely z produktů VERAMO s.r.o., trošku jsem je upravil lehkým přebroušením do lehkého opotřebení. Jinak se v základu vyznačují parádní patinou. Patky pro jeřáb jsou z lepenky, vše jsem potom dosypal štěrkem a prolil lepidlem. Až vše uschne čeká mě patina, jak panelů, tak jeřábu. Pokusím se nějakým způsobem zprovoznit kočku :o) A fotografie zde...

(30.11.2014) Jako relaxaci nad elektrickým zapojením kolejiště jsem si "odskočil" udělat jeden tunelový portál. Bohužel nemám fotografie ze samotné stavby, neboť jsem zapomínal fotit. Nejdříve jsem kolej zaštěrkoval v céle délce tunelu. Trochu patiny, která možná nemá v tunelu smysl :o) Polystyrenový skelet, na něj dolepované kousky nařezaného brusného papíru, pak vše nateřeno bílou temperou. Ostatní barvení pomocí vodovek a patina pomocí nastrouhané malířské křídy. Ještě budu stejným způsobem dodělávat římsu a opěrné zdivo po obou stranách. Tunel jsem usadil ke stěnám dosypal štěrk a prolil lepidlem. Strašně špatně se mi fotilo, tak omluvte kvalitu ...

(9.12.2014) Další v pořadí jsou motorické přestavníky. Jak jinak, než samodomo :o) Takže, jednotlivé díly jsou nařezány z Evergreenu 2mm. Servo SG90 (na dx set 6ks za 300,-kč), koncové vypínače SS-5GL, Omron (1ks/16,-kč), pár desítek cm drátu, svorkovnice, pinová lišta lámací. Všemu samozřejmě předcházel prototyp. Konstrukce není složitá, určitě by se dalo mechanické řešení zlepšit, ale pro moje účely je to vyhovující. Slepováno pomocí vteřinového lepidla. Jediná komplikovanější věc byla "vykuchání elektroniky serva", protože bylo třeba vybrousit potencimetr. Tímto získáme motor se silnou převodovkou, tak aby bylo možné zachovat analogové ovládání. K jazyku výhybky přijde natvarovaný drát (tuhost asi jako kanceclářská sponka). Elektrické zapojení je velmi jednoduché, samočinné vypínání v každé koncové poloze + indikace polohy a přepínání srdcovky. Více snad bude vidět na fotografiích...

(6.1.2015) Kousek jsem pokročil s přestavníky. Jednoduchý analogový řídící obvod. DPS vyrobeno cestou nažehlování toneru (skvěle mi fungovaly lepící papíry, žehlení bez proložení 65s, leptání v chloridu). Zároveň jsem trochu učesal "instalaci" ve skytém nádraží. Začíná se to pěkně plnit...

(2.2.2015) Leden byl ve znamení stěhování, kolejiště bylo přesunuto do ložnice :o) Díky tomu bylo třeba provést několik opatření a vylepšení. Kolejiště dostalo vrchní kryt, jako brnění proti čtyřnohým členům domácnosti. Získal jsem trvalý prostor pro modelaření. Pravda není velký, pouhých 80x60cm, ale to že nemusím po každé práci balit a uklízet je super. Posunul jsem o kousek dál budovu zastávky v horní části kolejiště. Budova zastávky je již mimo provoz, avšak motoráky budou vozit turisty na kamenou vyhlídku nad nedalekým lesem. Stavba klasickou metodou 2mm lepenka, letecká překližka, vodovky, křídy, tempery. Z interiéru zatím jedna místnost. Dnes budu pokračovat, už bych se rád dostal na střechu a zeleň...

Aby panelová plocha vykládky byla přístupná je třeba dodělat přejezd. Zároveň s tím jsem začal opatrně zelenit. Ještě chybí to všechno pořádně sladit...

Tak jsem oprášil vyzkoušené techniky a o kousek se posunul. Skála: sádra, vodovky, tempery, přesátá hlína. Strom: drátová kostra, herkules, přesátá hlína na kmen a větve, barvení pomocí kříd, lístí je Naturex. Opěrná zídka: styrodur, beton Polák, spáry Polák bílá, umbra přírodní, patinace křídy, výtokové trubky jsou z uchošťouchu.

Původní portál se mi stále nepozdával (cihly z brusného papíru). Na zkoušku jsem udělal kousek portálu ze styroduru (stejně jako opěrnou zídku) a bylo rozhodnuto. Takto to dopadlo...

Skála je z jedné strany dopojená k portálu, ze strany druhé bude vysoká opěrná zeď. Času mnoho nezbývá...

Po delší pauze pokračujeme :o) Zeleně začíná být čím dál více. Horní patro už se rovněž začíná plnit.

(29.3.2016) Kdybych napsal, že po delší době je tu další aktualizace, tak je to na facku :o) Staniční budova dostala osvětlení a část doplňků. Ovládací pult doznal ještě dost změn, tak uvidíme, jestli tohle bude konečná. Za výrobu vrchní desky díky firmě VERAMO CZ s.r.o., zapojení už je na mě :o)

Na řadu přišlo dokončování horní části kolejiště. Jako první jsem udělal most k tunelu, kde je schvovaná přesuvna. Stavba klasickou metodou ze styroduru...

(3.7.2017) Říká se, že nejenom prací živ je člověk. No o tom by se dalo dlouze diskutovat. Každopádně, po dlouhé pauze jsem se zase mohl pustit do práce. Dlouhá doba bez aktualizací neznamená, že by se nic nedělo. Podařilo se dokončit všechny hlavní části kolejiště a posunout se k finalizaci. Změnila se spousta věcí, které byly původně špatně řešeny. Například, vyměnil jsem všechny přestavníky samodomo za motorické od MTB. Elektrické zapojení doznalo mnoha změn a v současné době probíhá příprava na kompletní digitalizaci. Každopádně, ten větší díl s tvorbou skal lze prohlásil za dokončený. Zeleno už je taky všude. Zahušťují se ještě lesy. Fotografie z dlouhého období bez aktualizací mám, takže je postupně budu přidávat. Některé doplňky dám samostatně. Aktuální stav...

(22.1.2019) Dlouhý čas uběhnul, než jsem konečně zase dostal k tomu, abych něco málo ukázal. Stavba s různými přerušeními běží dál, ale update na webu nedařil. Tak teď konečně v novém hávu, snad trochu přehledněji a doufám, že můžu napsat i s pravidelnějjšími aktualizacemi. Základní část kolejiště už hotová, vrchní kopce doznaly dalších změn v podobě tvaru, napojení, maskování přechodu a dalších drobností. Zároveň jsem je vyhnal moc vysoko a levá strana působila velmi nepřirozeně. Tak došlo zcela nevyhnutelně k rozšíření kolejiště. Jak to může znít mohutně, tak skutečnost je taková, že se jedná o pouhých 15cm. Záměrem bylo levou stranu opticky "zavřít". Ano, to samé čeká i na straně druhé. Zatím dokončuji drobnosti, hlavně v krajině. Zbývá dodělat několik desítek stromů, konečně střechu na horní zastávku, ozvučit kapelu na rampě a z automatizovat provoz na horní koleji. Součysný stav...

Více fotografií je ZDE.