Důlní lokálka h0e

(17.4.2018) Chvíli jsem si hrál s myšlenkou menšího kolejiště, které by se dalo lehce skladovat a přenášet. Motiv nebyl nijak zvláštní, mělo jít provoz mezi dvěma koncovými stanicemi. Na realizaci bohužel nedošlo. Nedávno jsem dělal v dílně pořádek a "zakopnul jsem" o jeden z odložených rámů. Shodou okolností jsem něco hledal na webu a ve vyhledávači vyběhnul odkaz naprosto nesourodý se zadáním hledání. Nicméně, jsem se na něj podíval a už to jelo ráz na ráz. Byly ny něm mimi kolejiště důlních lokálek. A v ten moment mě to napadlo, co by se dalo na tom nevyužitém rámu realizovat. Rozměry jsou 80x40cm, což opravdu není mnoho, ale vzhledem k tomu, že jsem zvolil flexi kolejivo dalo velmi dobře "škrtit" oblouky a trať přizpůsobit potřebě. Kolejivo je pokládáno standardním způsobem, tedy na tlumící pásku pod UD profily. Koleje fixovány Bakrylexem. Základní motiv je ovál projížděný dokola se dvěma výhybkami, jednou do výtopny, nebo spíše dílničky a druhou k překládce uhlí/lomového kamene (to ještě nemám úplně rozmyšleno). Aby byl provoz bohatší je ve "2. patře" umístěna kolej pro pojíždění tam a zpět.

Koleje jsem lehce stříknul Agamou. Co se týká zašterkování, tak jsem na kousku vyzkoušel štěr od Poláka, ne že by nevypadal pěkně, ale nějako mi to nesedělo, tak nakonec šterkoval pouze hrubší přesátou hlínou. Zároveň jsem zasypal všechny okolní plochy, kde bude tráva, keře, apod.

A můžu se pustit hrubého tvarování terénu. No, po zkušenostech z mini kolejiště, nebudu hnát ty kopce tak vysoko. Jinak se jedná o volnou fantazii, takže nepochybně spousta věcí neodpovídá skutečnosti, nikde jsem zvlášt moc nehledel, spíše si to provedu, tak aby se mi to líbilo. Přece jen by to mělo být jako součást "dekorace", takže zapnout a koukat a relaxovat :o). kopce foukám mají polystyrénový základ, zbytek je foukán pěnou, výsledně se to potom seřízne a dotvoří dle potřeby.

Další věc, se kterou jsem začal byly tunely. Tady jsem volil trámky, ikdyž ve skutečnosti by asi byla kulatina všude. Protože chci dělat tunely i uvnitř, což bude trochu otročina, použil jsem klasickou špejli. Nemyslím, že to vypadá nějako moc silně. Prostě silnější kulatina, která má jistě v takovém tunelu opodstatnění. Tunely budou celkem 4. Spodní dva, ty blíže k hraně hraně rámu, budou osvětlené. Pravý zadní bude zavalený, no a horní levý nechám neosvícený. Takže takto budou vypadat uvnitř. Na stropu bude světlo (zbroušená LED a cylindr z evergreenu - ražený dvěma průměry). Na boční stěně jsou pověšeny různé kabely, zřejmě pro napájení světel a nějakých dalších důlních zařízení.

Usazení do terénu je těžší než původně vypadalo, ale s trochou trpělivosti se to dá. A můžu se pustit do tvarování skály a dodělání skal uvnitř tunelu. Na pravém boku jsem si to trochu zkomplikoval, neboť v případě nehody není možné se tam dobře dostat. Takže pravý bok je vysouvací, kdyby bylo třeba. Skály dělám kalsickým způsobem - sádra, pár kapek Herkulesu a ješte morké barvím vodovakmi, nebo temperou (hodně ředěnou). Potom sypu prachem a hlínou. Nechám proschnout (2-3dny) a pokračuji s drobnou patinou pomocí kříd, bez jakékoliv dodatečné fixace lakem, či něčím podobným.

Takto pokračuji i u zavaleného tunelu a dál dodělávám okolní terén. Pomalu začím připravovat podklad pro zelenění. V Herkulesu rozmíchaný molitan (jedno jáká barva) nanáším štetcem. Postupně začínám zaschnutá místa flokovat. Flokuji samodomo flokovačkou a trávu má od Nocha (2mm vlákna).

Tam, kde už je sucho po flokování zkouším ladit barvy patiny, případně opravuji místa, kde se nezadařilo.

Když je vše mokré a nedá se dělat pracuji na malé výtopně. Ta nemá žádnou reálnou předlohu. Jednoduše je tak akorát na mašinu a pěkně pasuje do kouta. Skály už mám všude hotové (dodělávat se budou jen dataily) a zaflokováno je taky všude, kde bude tráva. Pár dním počkám, než to všechny zaschne. A zatím začnu pracovat na technické vybavení (jeřáb, dopravníček, výsypka, apod.).

Práce pokročily. Obě budovy jsou hotové, stejně tak i betonová zídka, na které by měly být zbytky násypky. Horní budova je rovněž samodomo, tak aby "tam hezky pasovala". Měla by to být taková malá dílna u výsypky se skladem potřebných dílů pro údržbu důlních vozíků a lokomotiv. Stále ještě nevím, jak bude kolejiště ovládáno. Zatím je vše analogové. Digitalizace by znamela velký zásah do lokomotiv. Bylo by třeba vyměnit motory a osadit dekodéry,nechám to ještě uzrát.

Zelená se čím dál více. Původně jsem neplánoval, ale dám na zadní stranu pozadí. Celek se tak hezky uzavře a celková hloubka bude větší. Pozadí jsem si nechal vytisknout a potom nalepil na sololak a napustil velmi ředěným herkulesem (sololak lesklá strana, aby bylo možné vyhladit bubliny nerovnosti - musím uznat, že mi to dalo dost práce, no přece jen nejsem vylepovač plakátů). Jinak pozadí mám od Trainmaniaka, tímto děkuji.

Dlouho jsem neaktualizoval, ale práce střídavě pokračovaly dál. Teď už máme zeleno, kde se dá. Nyní se zaměřuji na dokončení detailů, kterých tedy zbývá ještě docela dost. Aktuálně řeším prostor vedle horní dílničky. Zde by mělo být místo na opravu důlních vozíků. Bude třeba vyrobit malou točnu, aby bylo možné vozíky do areálu odvážet. Každopádně jsem si místo udělal samostatně, jako mini modul, který na dané místo potom zalepím.

Opravnu tvoří malá zvýšená rampa obehnaná malou zídkou z betonových panelů.

Poslední stav. Opravana vozíků hotova, zbývá udělat malou točnu. Zkušební usazení a jedna celková fotografie na závěr.

(03.12.2020)Točna je hotová, usazená a funkční. Vzhledem k její velikosti, není třeba extra napájení jednotlivých prutů točny. Použité lokomotivy bez problémů projíždí, protože sbírají ze dvou krajních náprav, což rozvorem stačí přes celou točnu. Otáčení je ruční, možná do budoucna automatické, ale to by znamenalo možnost odpojení vozíku od lokomotivy, taky automaticky. Vozík by se vybavil na spodní starně malým permanentním magnetem, stejně tak točna, aby nikam neujel při odpojení, ale to je zatím jen "fabulace", rozmyšlené to detailně nemám. Točna je na kousku kuprexitové destičky, koleje podélně připájeny a uprostřed profrézovaná drážka kvůli izolaci. Lehce stříknuto XF10 a polepeno "prkny" a celkově dopatinováno. Z vnější strany je ještě připevněná kolej, ale o jejím významu lze s úspěchem pochybovat :o)

A přece se točí ...