Stavba diorámy "Loučení"

(25.2.2020) Znáte, jak to bývá. Uklidil jsem dílnu po jednom nemodelářském projektu a přemýšlel, co dál. Dlouho mi přemýšlení nevydrželo, ne snad proto, že by to bylo bolestivé :o), ale protože se ozval kolega s přáním na stavbu diorámy. Zadání mi přišlo zajímavé, tak jsem do toho šel. Ze začátku bylo třeba ujasnit některé věci. Předně byla představa, jak by mohl vypadat výsledek. Nejsem žádný malíř, ale i tak myslím, že je dobré na začátek udělat alespoň malou "skicu", k čemu se chce člověk dobrat. Porotože se řešení nabízelo několik nakreslil jsem je pro hrubé porovnání a kolega si vybral. A to variantu A). Na obrázku jsou sice tři stožáry, ale ve finále mi tam lépe vycházejí pouze dva. Aby to bylo úplné tak motivem by měl být kousek trati v mírném oblouku, kde bude umístěná lokomotiva. Trať je lehce zaříznutá ve svahu, kde po jedné straně jde úzká pěšina kolem polí (luk, pastvin, či tak něco). Na druhé je potom menší strážní domek. Pod tratí je propustek, nebo spíše malý mostek. Co se týká vegetace, tak několik malých břízek a několik keřů. Níže tedy skica, ze které se vycházelo.

Rozměr vychází na 35x24cm. Základ je postavený z polystyrénu 20mm. Používám lepení více slabších vrstev k sobě, namísto "dlabání" 100mm desky. Důležité je nechat slepené desky zatížené dobře proschnout. Lepím lepidlem Soundal 64A.

Na hrubo vyřezaný terén se dobrousí do finálních tvarů. Potom povrch natřu hnědým Bakrylexem. Tím se povrch hezky zpevní pro další úpravy. Začínám tvorbou skal. Zde jsem chtěl, aby sklály byly decentní, proto budou vidět pouze malé kousky kolem pěšiny a jedna nad propustkem. Postup je klasicky škrabání do sádry a barvení pomocí vodovek a temper.

Kolej je usazená v mírném náklonu (jedna strana je podložená cca 1,5mm páskou). Ještě před zaštěrkováním jsem pražce nastříkal. Různé odstíny hnědé, černé, jde o to srazit lesk umělé hmoty. Štěrkováno Polákem a zakapáno ředěným Herkulesem. Potom už následovalo zasypání hlínou. V místě nad propustkem bude opěná zídka, která povede až za trolejový sloup. Trolejové sloupy budou dva, rozteč je cca 25cm.

Betonové plochy dělám do styroduru, tak že nožem lehce zaškrábu místa, kde se bude beton drolit (někde více, někde méně). Potom místo barvím pomocí temper. Následuje barva "Beton" od Poláka. Na Poláka těsně před zaschnutím dám kalsický malířský email. Ten roztírám do stran a různě vrstvím, abych vytvořil členitý povrch. Následně dobarvím malířskými křídami. Pokud je třeba, tak se na vybraných místech postup opakuje, vždycky se to nepovede na první pokus.

Propustek dělám úplně stejně. Ještě jsem se nerozhodl, jestli neudělám malé zábradlí, přeci jenom je trochu větší, než jsem původně myslel.

Na horní části už je terén včetně skal připravený. Lze tedy řistoupit k "zeleni". Na posledních projektech se mi velmi osvědčila tráva od Nocha. Budu flokovat klasickou samodomo flokovačkou. Aby povrch nebyl jednolitý natřu směsí molitanu a lepidla. Tím vytvořím lehce vystouplá místa. Statika se potom ještě dobarví a napatinuje pomocí kříd bez dodatečné fixace.

Terén u propustku nevycházel úplně dobře. Přišlo na dodělání malých opěrných zídek. Částečně jsem začal upravovat sloupy trolejového vedení. Jsou to jednoduché sloupy od firmy Viessmann. Základem je leptaný sloup s plastovými doplňky. Samotný sloup a držáky troleje přijdou přestříkat a patinovat. Co mi, ale hodně vadí jsou plastové patky, které svítí, jak p.. .o) Z úpravy některých plastových stavebnic budov mám vyzkoušeno "omítání", což mě vedlo k myšlence to vyzkoušet i na patkách.

Původně jsem sice pozadí nezamýšlel, jenže po osazení břízek zadní hrana působila "zvláštně". Na zkoušku jsem použil kousek pozadí (staženo z Trainmania, tímto děkuji), co jsem v dílně našel z dřívějších pokusů a bylo jasno.

Nyní je čas pokročit s doděláním doplňků - klasické "harampádí" - zde, budou pohozé pražce, prkna. Trošku větším doplňkem je strážní domek. Ten bude umístěn vpravo před tratí. Jako základ jsem použil laserou stavebnici od Atelieru WEPE. Přišlo na pár úprav. Předně kvůli nedostatku místa byl použit pouze základní domek. Co, bych chtěl zachovat je schodiště na půdu ze zadní strany domku. Pokud by to ve výsledku nepůsobilo dobře, bude třeba dodělat opěrnou zídku směrem od domku ke trati. Stavebnice je laserovaná do lepenky, takže se nabízí emailové omítnutí. Líbí se mi ozdoby nad okny. Naopak, co jsem předělal, porotože se vyloženěne líbilo, jsou okna a jejich řešení. Vyřezal jsem z každého okna po dvou děleních, aby se to více podobalo klasickým oknům a dělení oken naznačil tenkým proužkem překližky. Ještě zbývá vyřešit střechu, ale tady je ve hře více variant.

Tak strážní domek by měl být hotov. Nakonec jsem zvolil eternitovou střechu, ale byl to očistec (na tašky bylo použito 6 různých barev). Na malou stříšku nad vstupní dveře jsem dal pouze lepenku a kolem komínu udělal "oplechování". S výsledkem jsem docela spokojen. Ještě asi udělám nějaké vnitřní stěny, sice není vnitřní osvětlení, každopádně to bude působit lépe.

Blíží se dokončení - je třeba upravit boky. Překližka 0,8mm lepená Soundalem, okraj je před nalepením vybroušen do požadovaného tvaru. Před lepením je ještě celý bok přebroušen, aby překližka dosedla, co možná největší plochou. Je třeba nespěchat, zejména při broušení si dávat pozor, aby se nevytrhly třísky (potom se muselo dodatečně tmelit a brousit). Hrany jsou natřeny hnědou, ještě se doladí vazba s terénem. Boky potom budou tmavě zelenou. Pro usazení pozadí bude třeba udělat takovou "malou kapsu". Pozadí bude odsazeno cca 5-10mm od zadní stěny, to pomůže vytvořit ještě větší hloubku při čelním pohledu a zároveň, pokud bude třeba, pozadí sundat.

Termín se přiblížil, takže několik věcí se hnulo rychleji, než jsem původně zamýšlel. Boky nejsou barveny tmavě zelenou, ale nechám je pouze po přebroušení stříknuté matným lakem. Pozadí je odsazeno cca 5mm od zadní stěny. Lze ho sundat, když bude třeba. Všechno je finálně usazeno, "dozeleněno". Trolej mi bohužel dvakrát praskla, to mě trochu zdrželo. Po usazení na stožáry a přilepení se to celkem zpevnilo, ale pevnosně to není 1. třída :o). Dioráma už je u nového majitele, doufám, že ke spokojenosti. Pár fotek těsně před předáním. No, zbývá se rozhodnout, co dál...